Groep 1A

Leerkracht: Petra Guijt (ma, di en vrij) en Ramona Duchatinier (woe en do)  

 

Gym: Maandag en donderdag

Muziek: Dinsdag



BERICHTEN

01 okt 2024 - Oktober 2024
Beste ouder(s),  

 

Tot en met 11 Oktober werken we in de groep aan het anker ‘Uitvinden’ van Schatkist, daarna werken we aan het thema Herfst.
Pompom heeft bedacht dat hij uitvinder wil worden. Daarmee hoopt hij net zo handig en slim te worden als zijn grote buurjongen Tim. Maar wat kan hij uitvinden? Om op ideeën te komen wil Pompom gezellig in zijn hut met zijn zaklamp in het boek over uitvindingen lezen. Maar wanneer hij zijn zaklamp wil aanzetten, komt er geen licht uit! Samen met de kinderen gaat hij eens goed bekijken hoe dat komt. Zo worden Pompom en de kinderen nieuwsgierig gemaakt en maken ze kennis met het begrip ‘onderzoeken’. Pompom wil nog veel meer onderzoeken en zo wordt er van alles onderzocht om op een topidee voor een uitvinding te komen. Heeft u nog een kapot apparaat thuis? Niet weggooien! Neem het mee naar onze werkplaats. Wij onderzoeken graag hoe apparaten in elkaar steken. Misschien bedenken we er wel een nieuwe uitvinding mee!  

   

Wat doen we nog meer in de groep?  

  • We ontdekken hoe je met een spiegel om een hoekje kunt kijken. Dat is slim!  
  • We onderzoeken de werking van een zaklamp.  
  • We onderzoeken wat blijft drijven en wat zinkt.  
  • We onderzoeken wat wel en wat niet wordt aangetrokken door een magneet.  
  • We experimenteren met een zaklamp hoe je een schaduw groter of kleiner maakt.   
  • We denken veel na over een topidee voor een uitvinding!  

 

Wat beleven we met Zoem?  

We doen samen met Zoem een vliegtuig na: v, v, v. Als je /v/ zegt voel je je lippen trillen. We kijken bij elkaar en in de spiegel om te zien wat er met je lippen gebeurt. Je voelt de /v/ trillen in je keel en je bovenste tanden steunen op je onderlip. Als je hard blaast dan voel je de lucht tussen je lippen door naar buiten stromen: v, v, v, net als een vliegtuig!  

  

 
Hoe kunt u aansluiten bij het anker?  

Nadat het anker een week is opgestart, kunt u met uw kind het volgende doen:  

Samen praten  

  • Ga in huis op zoek naar een voorwerp of apparaat dat uw kind niet kent. Laat uw kind fantaseren over deze uitvinding. Waarvoor is het gemaakt? Wat kun je er mee doen? Hoe zou het voorwerp werken? Hoe zou deze uitvinding heten? Vertel tot slot wat het is en laat zien hoe u het gebruikt. Geef uw kind de ruimte om te praten. Als u vragen stelt, stel dan open vragen en vragen ter verduidelijking.  

Samen doen  

  • Experimenteer samen of voorwerpen blijven drijven of zinken. Laat uw kind eerst voorspellen: blijft dit voorwerp drijven of gaat het zinken? Wat denk je? Waarom denk je dat? Laat uw kind het vervolgens uitproberen.  
  • Maak samen een knikkerbaan van materiaal zoals doosjes, wc-rollen en flesjes (waar u de onderkant van open knipt). Door deze met elkaar te verbinden en hoogteverschillen te maken, kunt u zelf een knikkerbaan maken. Kijk samen hoe de knikkers door de baan rollen.  
  • Ga op een moment als het donker is, samen naar buiten. Neem een zaklamp mee. Welke schaduwen kunnen jullie maken? Kun je van jezelf een schaduw maken? Kun je een schaduw maken van andere voorwerpen? En kun je ook figuren maken met je handen?  

  

De Vreedzame School  

 

Tot aan de herfstvakantie werken we aan het tweede thema van de Vreedzame school: wij lossen zelf ruzies op. In dit blok werken we aan het voorkomen en oplossen van ruzies.   

  

U kunt met uw kind hierover ‘kletsen’ aan de hand van deze vragen:  
 
- Met wie speel je graag samen?  

- Wat vind je leuk om samen te doen? Zijn er ook dingen die je liever alleen doet?  

- Hoe kunnen we goed samenwerken? Zullen we iets samen doen: een spelletje, knutselen, iets te   eten maken, een boek lezen?  
- Zullen we om de beurt vertellen wat we vandaag gedaan hebben?  
- Wat doen Aap en Tijger als ze ruzie hebben? Wat hebben ze geleerd over ruzies oplossen?  
- Kun jij laten zien hoe je 'Stop! Hou op!' zegt als er ruzie wordt gemaakt?  

 - Kun je voordoen hoe je weer rustig kunt worden als je boos bent?  
- Hoe kun je het samen weer goedmaken als je ruzie hebt gehad?  
   

   
Wist u dat? 

  

- Wij elke maandag en donderdag gymmen met de vakleerkracht meester Sander?  
- Wij elke dinsdag muziekles hebben van onze vakleerkracht meester Niels?  
- Het elke eerste vrijdag van de maand speelgoedmiddag is? Alle kinderen mogen dan speelgoed van thuis meenemen (op eigen risico) om mee te spelen.  

    

Voor vragen kunt u ons mailen op: 

rduchatinier@statenkwartier.lucasonderwijs.nl - pguijt@statenkwartier.lucasonderwijs.nl 

  

Wij horen het graag als uw kind door iemand anders opgehaald wordt. U kunt dit doorgeven door een berichtje te sturen via social schools. 

Op maandag, dinsdag en vrijdag kunt u voor vragen contact opnemen met Petra en op woensdag en donderdag met Ramona.  

  

Hartelijke groet, 

 
Ramona du Chatinier en Petra Guijt 

 

 

 

 


24 aug 2024 - Augustus/ September 2024
Beste ouder(s),  

 

Na een heerlijke zomervakantie zullen we eerst met elkaar wennen aan een nieuwe klas. 

De tweede schoolweek beginnen met het anker Start van Schatkist. In dit anker maken de kinderen kennis met Pompom en zijn familie en vrienden: oma en poes Snoes, de buurjongen Tim, zijn nichtje Loeloe en Zoem de bij. 

Ook besteden we de eerste periode veel aandacht aan afspraken en uiteraard waar alles ligt in de klas.    

 

Wat beleven we met Pompom?  

Pompom gaat bij oma op bezoek en ontmoet daar zijn nichtje Loeloe. Als oma even naar de buren is, verkennen ze samen het huis van oma. ‘Niet op zolder komen!’, heeft oma gezegd. Maar wat zou er op de zolder zijn?  Pompom en Loeloe gaan op avontuur en vinden een schatkist. Wat zou daarin zitten?    

In dit anker leert Pompom ook Zoem kennen. Zoem de bij woont in de tuin van oma. De buurjongen Tim maakt voor Zoem een echt bijenhotel. Wie komen daar logeren?    

We praten verder over vriendjes. Vriendjes van Pompom, van Zoem én van de kinderen zelf. Ruziemaken en samen spelen horen daarbij.  

Oma is nieuwsgierig naar de avonturen van Pompom. Daarom gaat Pompom samen met oma voortaan een dagboek bijhouden.  

   

Wat doen we in de groep?  

  • Pompom krijgt een plaats bij ons in de groep.  
  • We lezen het ankerverhaal voor: ‘Zwemmen op zolder’ (geschreven door Erik van Os & Elle van Lieshout, met illustraties van Katrien Van Schuylenbergh).  
  • We gaan op zoek naar … de schatkist!  
  • We praten over ruziemaken en vriendjes zijn. We leren de klasregel: ‘samen spelen, zij aan zij, samen delen hoort daarbij’.  
  • De kinderen gaan samen met Zoem op zoek naar vriendjes die in het bijenhotel komen logeren. De vriendjes hebben allemaal hun eigen naam en logeren in hun eigen (letter)kamer. De kinderen leren goed te luisteren naar geluiden en maken kennis met diverse klanken en letters.  
  • De kinderen leren de week- en de jaarkalender te gebruiken.  

   

Hoe kunt u aansluiten bij het anker?  

Nadat het anker een week in de klas is opgestart, kunt u met uw kind het volgende doen:  

Samen praten  

  • Vraag uw kind naar het avontuur van Pompom. Wat heeft Pompom gevonden op de zolder van oma? 
  • Bekijk samen thuis een aantal familiefoto’s. Wie is jouw familie?  Vertel erover en beantwoord vragen van uw kind. Heeft uw kind ook een ‘nichtje’, net zoals Pompom?  

   

Samen doen  

  • Ga thuis met uw kind ook op zoek naar ‘schatten’. Wat is voor u een ‘schat’? En wat is een ‘schat’ voor uw kind? Maak samen een mooi doosje waarin jullie de mooiste schat bewaren. Geef deze een speciale plaats in huis.  
  • Speel ‘Zoek de schat …’. Neem een voorwerp dat jullie gaan zoeken, bijvoorbeeld een mooie steen. Dit is de schat. Verstop de schat terwijl uw kind niet kijkt. Geef uw kind kleine aanwijzingen tijdens het zoeken. Bijvoorbeeld: ‘loop naar de boom’ of moeilijker: ‘loop twee stappen naar voren’ of nog moeilijker: ‘kijk naast de bank’. Laat uw kind de schat ook eens voor u verstoppen en vraag ook eens om een aanwijzing.   
  • Ga samen in de tuin of in een park zitten. Sluit de ogen twee of drie minuten. Spreek een signaal af als de minuten voorbij zijn. Luister naar de geluiden en bespreek daarna: Wat heb je gehoord? Vertel ook wat u hebt gehoord. Hoorden jullie hetzelfde?  

  
De Vreedzame School  
Naast het thema Start van Schatkist, werken wij in de komende periode aan 

blok 1; ‘We horen bij elkaar' van De Vreedzame School.  
In dit blok werken we met elkaar aan een fijne groep waar iedereen elkaar kent en waarin iedereen zich veilig en gewaardeerd voelt.  
 
U kunt met uw kind hierover ‘kletsen’ aan de hand van deze vragen:  
- Met wie heb je vandaag gespeeld?  

- Welke kinderen zitten er allemaal bij jou in de klas?  

- Wat vind je leuk om op school te doen? Is er ook iets wat je niet leuk vindt?  

- Welke regels en afspraken zijn er bij jou in de groep? Bijvoorbeeld: tijdens eten en drinken, naar de wc gaan, in de kring zitten, spelen en werken? Kun je er eentje voordoen?  

- Welke taak heb jij al gedaan in de klas? En welke taak wil je graag doen?  

- Waarmee heb je een ander kind geholpen?  

- Waarmee wil je thuis helpen?  

- Zullen we elkaar een opsteker geven?  

- Kun je laten zien hoe ‘Stop! Hou op!’ gaat?  

 

Wist u dat?  

- Wij nog op zoek zijn naar luizenpluizers, AC-ouders en contactouders?  

- Wij elke maandag en donderdag gymmen met de vakleerkracht meester Sander. 

- Wij elke dinsdag muziekles hebben van onze vakleerkracht meester Niels. 

- Het elke eerste vrijdag van de maand speelgoedmiddag is? Alle kinderen mogen dan speelgoed van thuis meenemen (op eigen risico) om mee te spelen.  

- Voor vragen kunt u ons mailen op: 

rduchatinier@statenkwartier.lucasonderwijs.nl - pguijt@statenkwartier.lucasonderwijs.nl 

  

Wij horen het graag als uw kind door iemand anders opgehaald wordt. U kunt dit doorgeven door een berichtje te sturen via social schools. 

Op maandag, dinsdag en vrijdag kunt u voor vragen contact opnemen met Petra en op woensdag en donderdag met Ramona.  

  

Hartelijke groet, 

 
Ramona du Chatinier en Petra Guijt