Groep 2A

Leerkracht: Ramona Duchatinier (ma) en Melanie de Regt (di t/m vr)

 

Gym: Maandag en vrijdag

Muziek: Dinsdag 

 

 

BERICHTEN

01 okt 2024 - Oktober
Preview foto
Beste ouders,

 

Hebt u het al gehoord? In de groep werken we met het anker ‘Muziek’ van Schatkist. We gaan op zoek naar alles wat geluid maakt en we maken zelf geluiden met alledaagse spullen en met muziekinstrumenten. We ontdekken ook welke geluiden we zelf kunnen maken, van zacht naar heel hard!

    

Wat beleven we met Pompom?

Pompom en Loeloe hebben gelogeerd bij oma. Ze kunnen niet slapen door een tikkend geluid. Ze weten niet wat het is en ze denken dat het tikboeven zijn! Gelukkig blijkt het maar een tak te zijn.

Samen met Pompom gaan we op zoek naar geluiden. Geluid is overal, binnen én buiten!

 

Wat beleven we met Zoem?

Zoem heeft in een orkest een tuba gehoord. Hij weet niet dat het een tuba is. Hij heeft er zelf een grappige naam voor bedacht. Vraag uw kind er maar eens naar! Met instrumenten kun je elkaar ook laten schrikken. Als je schrikt, dan zeg je /o/ en doe je je hand voor je mond. Je voelt dat je lippen een rondje maken.

 

Wat doen we in de groep?

  • We gaan op zoek naar geluiden in de klas. We doen onze ogen dicht. Wat hoor je allemaal?
  • We maken zelf ook geluid met alledaagse spullen en we bespreken wat we van het geluid vinden: lang, kort, hoog, mooi, vrolijk, enzovoort. Uw kind mag van thuis een (kosteloos) voorwerp meenemen naar school waarin hij of zij een geluid heeft ontdekt. We geven deze een plekje in de klas.
  • Wist u dat we met ons eigen lijf ook geluid kunnen maken? Door te stampen, te klappen, te lachen of te praten. En dat kan van héél zachtjes tot heel luid! En we ontdekken dat je met je stem aangeeft of je vrolijk bent of bijvoorbeeld boos. Het geluid is hoog en vriendelijk of heel laag.
  • We luisteren naar geluiden en we raden welk geluid dit is. 
  • We maken muziek met muziekinstrumenten. De kinderen mogen van thuis muziekinstrumenten meenemen. We bekijken ze in de klas en we leggen ze op de kast bij de andere instrumenten. Het is erg leuk als er ook instrumenten uit ‘andere landen’ meegebracht worden.
  • We lezen het verhaal over de avonturen van Octaaf (poes). Octaaf gaat voor het eerst naar de muziekschool.
  • We vormen samen een orkest en leren hoe dat precies werkt.

 

Start de muziek

We gaan op zoek naar geluiden die we ontdekken in materialen of kunnen maken met voorwerpen. Ook zoeken we naar geluiden die we zelf kunnen maken met de mond, de handen, de voeten of met het hele lichaam.

 

Hoe kunt u aansluiten bij het anker?

Als we een week met het anker bezig zijn, kunt u met uw kind het volgende doen:

 

Samen praten

  • Ga thuis samen met uw kind rustig zitten en wees helemaal stil. Probeer dit minstens één minuut vol te houden. Wat horen jullie? Waar komen de geluiden vandaan? Zijn deze anders dan de geluiden op school? Ga dan samen naar buiten en zoek een plekje op waar jullie geluiden horen, bijvoorbeeld op een stoep langs een weg, in een park of in de tuin. Luister samen naar de geluiden. Wat horen jullie? Zijn de geluiden anders dan in huis? Hoe komt dat?
  • Praat met uw kind over muziekinstrumenten en over muziek. Welke muziekinstrumenten vinden jullie mooi en waarom? Bespeelt u zelf of hebt u ooit een instrument bespeeld?

 

Samen doen

  • Ga met uw kind op zoek naar geluiden en materialen waarmee je geluid kunt maken. Hebben jullie iets moois gevonden? Uw kind mag het meenemen naar school.
  • Uw kind doet een blinddoek om. U maakt met een voorwerp in de ruimte geluid. Uw kind raadt wat het is. Bijvoorbeeld in de huiskamer: het openen/sluiten van de deur of het verschuiven van een stoel. Bijvoorbeeld buiten: het openen van de (buiten)kraan of het gieten met de gieter.
  • Haal bij de bibliotheek boeken waarin voorwerpen zijn afgebeeld die geluid maken. Bijvoorbeeld:
    • ‘Buurman leest een boek’, Koen van Biesen
    • ‘Vreemde geluiden in de nacht’, Diana Henry
    • ‘Wat moeten we doen met de Boe-hoe baby’, Cressida Cowell

Ga samen in het boek op zoek naar de voorwerpen die geluid maken. Hebben jullie deze geluiden thuis ook? Laat eens horen!

 

Van thuis naar school

Maak samen muziekinstrumenten van kosteloos materiaal en/of alledaagse spullen. Denk bijvoorbeeld aan een pan met een pollepel en of aan een lege fles met rijst. Maak met deze instrumenten een muziekstuk door ze achter elkaar te laten horen. Laat uw kind bedenken in welke volgorde welk geluid te horen is en hoe vaak. Neem het geluid op of maak er een filmpje van. We beluisteren en bekijken het graag in de klas!

  

Hartelijke groet,  


Ramona en Melanie