Groep 5A

Leerkrachten: Cynthia Boek (ma) en Bastiaan Kluft (di t/m vrij)  

 

Gym: Dinsdag en vrijdag 

Muziek: Maandag 

Wetenschap & techniek: Donderdag

Klassenouders: Celine Zegger (Kai)  
AC-ouderEsmeralda van Gastel-Letsch (Delicia)


Luizenpluizer: Susanne Tanke (Julie) en Esmeralda van Gastel-Letsch (Delicia)

BERICHTEN

01 apr 2024 - April

Beste ouders,

 

Pasen valt vroeg dit jaar dus zijn we eind april alweer in de meivakantie.

 

Maar eerst hebben we van 2 tot en met 26 april de kunstzinnige projectweken. Dit jaar staan deze weken in het teken van de kunststijl pointillisme en het werk van Escher. Bij deze kunststijlen zijn veel optische illusies te zien, dit thema komt dan ook aanbod tijdens de aankomende weken.  

 

10 April is meester en juffendag waarop de juffen en meesters hun verjaardagsfeestje mogen vieren. 

In de klas gaan we ook gewoon door met de doelen voor taal, spelling en rekenen. 
Je kunt ze hieronder lezen. 

 

Rekenen blok 8:
Doel 1: Aftrekken t/m 1000 met de strategie van aanvullen.
Doel 2: Vermenigvuldigen als 4x69 met als strategie te veel.
Doel 3: Delen door een kleine som te maken.
Doel 4: Verschil tussen 2 bedragen bepalen en aanvullen met hele euro's. 

 

Taal thema Geld:
Woordenschat: woorden over geld.
Taal verkennen: reclameteksten bekijken en uitdrukkingen over geld.
Spreken en luisteren: luisteren naar inleiding, kenr en slot van verhaal en een denkgesprek voeren.
Schrijven: een tekst invullen en een beschrijving van een voorwerp maken.

Spelling blok 7:
Spelling: colawoord, acvhtervoegsel en grondwoord +te/ste.
Leestekens: dubbele punt, aanhalingstekens en uitroepteken.

 

Wereldoriëntatie  

Bij wereldoriëntatie gan we door met het thema 'wonderlijke uitvindingen'

De doelen die bij dit thema horen zijn als volgt:

 

Kerndoel 40: De leerlingen leren in de eigen omgeving veel voorkomende planten en dieren onderscheiden
en benoemen en leren hoe ze functioneren in hun leefomgeving.
Kerndoel 41: De leerlingen leren over de bouw van planten, dieren en mensen en over de vorm en functie
van hun onderdelen.
Kerndoel 42: De leerlingen leren onderzoek doen aan materialen en natuurkundige verschijnselen, zoals licht,
geluid, elektriciteit, kracht, magnetisme en temperatuur.
Kerndoel 44: De leerlingen leren bij producten uit hun eigen omgeving relaties te leggen tussen de werking,
de vorm en het materiaalgebruik.
Kerndoel 45: De leerlingen leren oplossingen voor technische problemen te ontwerpen, deze uit te voeren en
te evalueren.
Kerndoel 51: De leerlingen leren gebruik te maken van eenvoudige historische bronnen en ze leren
aanduidingen van tijd en tijdsindeling te hanteren. 

Kerndoel 52: De leerlingen leren over kenmerkende aspecten van de volgende tijdvakken: jagers en boeren;
Grieken en Romeinen; monniken en ridders; steden en staten; ontdekkers en hervormers;
regenten en vorsten; pruiken en revoluties; burgers en stoommachines; wereldoorlogen,
televisie en computer.

 

We maken er weer een gezellige en leerzame maand van met elkaar! 

 

Meester Bastiaan 


01 mrt 2024 - Maart
Beste ouders,

 

Hierbij alweer de website update van maart. In deze maand staan er weer een aantal dingen op de planning. Hieronder de data voor deze maand:

 

 -4 t/m 7 maart --> Ontwikkelgesprekken
- 20 maart --> de grote rekendag

- 27 maart --> Paasviering

- 28 maart --> Studiedag (kinderen vrij)

- 29 maart --> Goede vrijdag (kinderen vrij)

 

Rekenen blok 7

Nieuwe doelen ( Dit zijn de toetsdoelen van blok 8)  

  • Optellen en aftellen t/m 1000 met als strategie splitsen.
  • Delen door de keersom te zoeken.
  • Jaarkalender aflezen en de datum bepalen. 

Toetsdoelen van blok 7

  • Minsommen over het honderdtal in maximaal 2 sprongen
  • Grote keersommen uitrekenen met de strategie omkeren.
  • Deelsommen met rest uitrekenen.
  • Figuren en vormen kunnen benoemen.

Spelling blok 6

  • Leren herkennen van de voltooide tijd.
  • Herkennen van het hulpwerkwoord en het voltooid deelwoord.
  • Leren herkennen van de voltooide tijd.
  • Leren schrijven van woorden met vier categorieën.
  • Leren schrijven van het politiewoord.

Taal thema draaien

Van impressie...

  • Kennismaken met het thema Draaien.
  • Nieuwe woorden leren rond het thema Draaien.
  • Uitleg leren geven over de werking van een apparaat.
  • Leren een voorwerp helder te beschrijven en er een naam aan geven.

Naar expressie...

  • zelf een tekening maken van de belangrijkste onderdelen van een uitvinding.
  • Zelf oefenen in het uitleggen hoe een apparaat werkt.
  • Zelf een gebruiksaanwijzing bij een apparaat schrijven.

Wereldoriëntatie  

Bij wereldoriëntatie gaan starten met een nieuw thema 'wonderlijke uitvindingen'

De doelen die bij dit thema horen zijn als volgt:

 

Kerndoel 40: De leerlingen leren in de eigen omgeving veel voorkomende planten en dieren onderscheiden
en benoemen en leren hoe ze functioneren in hun leefomgeving.
Kerndoel 41: De leerlingen leren over de bouw van planten, dieren en mensen en over de vorm en functie
van hun onderdelen.
Kerndoel 42: De leerlingen leren onderzoek doen aan materialen en natuurkundige verschijnselen, zoals licht,
geluid, elektriciteit, kracht, magnetisme en temperatuur.
Kerndoel 44: De leerlingen leren bij producten uit hun eigen omgeving relaties te leggen tussen de werking,
de vorm en het materiaalgebruik.
Kerndoel 45: De leerlingen leren oplossingen voor technische problemen te ontwerpen, deze uit te voeren en
te evalueren.
Kerndoel 51: De leerlingen leren gebruik te maken van eenvoudige historische bronnen en ze leren
aanduidingen van tijd en tijdsindeling te hanteren. 

Kerndoel 52: De leerlingen leren over kenmerkende aspecten van de volgende tijdvakken: jagers en boeren;
Grieken en Romeinen; monniken en ridders; steden en staten; ontdekkers en hervormers;
regenten en vorsten; pruiken en revoluties; burgers en stoommachines; wereldoorlogen,
televisie en computer.

 

We gaan er weer een gezellige en leerzame maand van maken met elkaar! 

 

meester Bastiaan