Groep 5A

Leerkrachten: Bastiaan Kluft (di t/m vrij) en Cynthia Boek (ma)

 

Gym: Dinsdag en vrijdag 

Muziek: Maandag 

Wetenschap & techniek: Donderdag

Klassenouders: Celine Zegger (Kai)  
AC-ouderEsmeralda van Gastel-Letsch (Delicia)


Luizenpluizer: Susanne Tanke (Julie) en Esmeralda van Gastel-Letsch (Delicia)

BERICHTEN

31 jan 2024 - Februari 2024

 

Beste ouders,  

 

Na de kerstvakantie zijn we meteen weer hard aan het werk gegaan. De eerste weken hebben we nog wat stof herhaald en zijn we begonnen met de CITO toetsen.  

Komende weken gaan we verder met de nieuwe leerstof. 

 

Na de februarvakantie beginnen we met de verteltassen. Hierna volgt nog een presentatie van een favoriete film. Deze staat voor naart op de planning.  

 

Voor de voorjaarsvakantie zullen de kinderen hun rapport krijgen en na de vakantie zijn de oudergesprekken. 

 

Rekenen:  

We zijn begonnen aan blok 6 van rekenen.  

Toetsdoelen:  

  • Plus en min sommen uitrekenen op de getallenlijn in maximaal 3 sprongen.  
  • Plussommen op de getallenlijn in 2 sprongen. ( zoals 469+70. Eerste +40, = 509 en dan nog +30, = 539  
  • Deelsommen met rest uitrekenen met behulp bande keersom  
  • Klokkijken analoog en digitaal met 5/10 voor en over het halve uur.  

Nieuwe doelen(toetsdoelen blok 7): 

  • Minsommen op de getallenlijn in 2 sprongen  
  • Grote keersommen uitrekenen met omkeren en splitsen. ( 67x4 –> 4x67 —> 4x60 en 4x7)  
  • Deelsommen met rest uitrekenen  
  • We leren namen van figuren en vormen ( balk,cilinder enz)  

Blijft u thuis oefen met de tafels! 

Taal  

We zijn begonnen aan het thema Noodweer.  

 

Woordenschat: De kinderen leren nieuwe woorden over het thema Noodweer.  

Taal verkennen: Ze leren de trap van vergelijking gebruiken en met verschillende woorden over het weer te praten  

Spreken en luisteren: ze oefenen met een denkgesprek voeren waarbij ze hun mening geven met argumenten  

Schrijven: ze leren op een duidelijke manier iets omschrijven, zodat iemand die er niet bij is het ook begrijpt.  

 

Aan het eind van de thema schrijven de kinderen hun eigen weerbericht en dit gaan ze ook opnemen.  

 

Spelling  

 

In blok 5 van spelling leren de kinderen 2 nieuwe categorieën. Het centwoord. “Je hoort een s, maar je schrijft een c” en het komma s meervoud. “ meervoud en lange klank aan het eind? Komma s. Behalve bij “ee”. Dit zijn woorden zoals auto’s.  

 

Bij grammatica leren de kinderen het onderwerp herkennen in een zin.  

Ze leren eerst op zoek te gaan naar de persoonsvorm, door de zin vragen de maken. Daarna stellen ze zichzelf de vraag “wie of wat + de persoonsvorm? Zo komen ze achter het onderwerp.  

 

Blink Wereldoriëntatie  

Met Blink Wereld zijn wij begonnen met het thema Stadsmakers. In dit thema vormen de kinderen zich
een beeld van de stad met alles wat daarbij hoort, zoals het ontstaan van steden, de verschillen tussen
een stad en een dorp, voorzieningen in een stad, de metropool, vervoer in een stad en verkeer van de
toekomst.
In de vier onderzoekslessen:
• Onderzoeken de kinderen waarom er in de middeleeuwen zoveel steden ontstonden.
• Ontdekken ze waarom er steeds meer mensen uit dorpen naar steden verhuizen.
• Onderzoeken ze aan de hand van metrokaarten van Rotterdam en Tokyo hoe een stad is opgebouwd.
• Bedenken de kinderen een oplossing voor de vervoersproblemen in de stad. Ze ontwerpen een vervoermiddel voor de toekomstige stad. Een schets van een vervoermiddel In het eigen onderzoek:
• Ontwerpen en maken de kinderen hun eigen stad van de toekomst. De stad moet aan een aantal eisen voldoen en wordt aan het einde van het thema gepresenteerd. 

 

 Meester Bastiaan en Juf Cynthia