Groep 6A

Leerkracht: Ayden Schuurmans (ma t/m vr)

 

Gym: Dinsdag en vrijdag 

Muziek: Maandag 

Handvaardigheid: Donderdag

 

Klassenouder: Sonja Ackermans (moeder van Stella)

AC-ouder

Luizenpluizers: Rachel Slijkhuis (moeder van Teun)

BERICHTEN

15 jan 2021 - Thuisonderwijs week 3

Weekplanning week 3 (ma 18 januari - vr 22 januari 2021)

 

Beste ouders en kinderen,

Ook de tweede week van het thuisonderwijs hebben jullie weer keihard gewerkt. Knap hoor! Hou dit nog even vol en hopelijk zien we elkaar allemaal weer binnenkort!

 

Let op dat je instructiefilmpjes altijd eerst bekijkt voor je aan de slag gaat. Op die manier maak je geen onnodige fouten.

 

De instructies zijn geschikt voor een gemiddelde leerling. Net als we in de klas zouden hebben. Dit houdt in dat de meeste kinderen genoeg hebben aan die instructie en meteen aan de slag kunnen.

We beginnen elke les altijd met het bekijken en bespreken van het doel van die les. Daarna volgt een instructie en gaan de kinderen (meestal) zelfstandig aan de slag. De kinderen die vastlopen en nog extra hulp nodig hebben, krijgen verlengde instructie. In een klas krijgen de kinderen niet één op één les, maar stellen hun vragen tijdens de instructie, verlengde instructie of op bepaalde momenten. Het is heel belangrijk dat kinderen zelfstandig leren werken en niet meteen overal om hulp vragen.

 

De antwoorden voor taal, spelling en begrijpend lezen kunt u terugvinden in het bericht op social schools van 15 januari. Uw zoon/dochter kan dit zelf nakijken. Uiteraard kunt u dit ook samen doen. Zijn er veel fouten gemaakt? Zorg dat uw zoon of dochter aansluit bij de verlengde instructie komende week. Soms staat er geen duidelijk antwoord op een vraag. Het is dan een vraag waar verschillende antwoorden op mogelijk zijn.

 

 

Inloggen basispoort


Voor het inloggen op de tablet/laptop/pc is het belangrijk om naar www.thuis.basispoort.nl te gaan en NIET naar www.basispoort.nl. Deze laatste link is namelijk voor leerkrachten en niet om thuis in te loggen.

 

Skype:

Iedere dag is er via Skype contact met een groepje leerlingen. Per dag zie je welke kinderen er aan de beurt zijn. Dit contactmoment is van 10.00 uur tot 10.15 uur. Het is dan leuk om te zien hoe het met de leerlingen gaat en ik vind het leuk als ze iets vertellen.

 

Iedere dag bied ik ook verlengde instructie aan voor de kinderen die daar behoefte aan hebben. Dit is in principe alleen voor de kinderen die vastlopen met de rekenles, omdat ze het doel van de les niet begrijpen. Wellicht kunt u uw kind hierbij helpen wanneer hij of zij niet goed kan inschatten of hij deze verlengde instructie nodig heeft.

 

 

De Skypetijden zien er als volgt uit:

 

10.00 - 10.15 uur: Contactmoment met kleine groepjes (zelfde dag als vorige weken)

 

10.15 - 10.45 uur: Verlengde instructie / vragen  rekenen

 

10.45 - 11.15 uur: Verlengde instructie / vragen  taal/spelling

 

11.15 - 12.00 uur: Overige vragen via Skype

 

Tussen 13.00 uur en 15.00 uur beantwoord ik dagelijks mail, chatberichten en kan er worden gebeld via Skype wanneer uw kind ergens tegenaan loopt. Uiteraard is het niet de bedoeling om dan nog verlengde instructie te vragen, wanneer dit op de dag al is aangeboden. Het is dus aan u en de kinderen om de les voor deze tijden te bekijken om te zien of uw kind verlenge instructie wil/nodig heeft voor de les.

 

14.00 - 15.00 uur: Vrijdag met de hele klas kletsen

 

De verlengde instructies starten stipt op het tijdstip dat vermeld staat, zorg dus dat je op tijd bent en dat je de les en (als deze er die les is) de film die hoort bij de les vooraf al hebt bekeken!

 

Redactiesommen:

Je gaat naar de site www.redactiesommen.nl en klikt daar op het kopje oefenen.

Vervolgens vul je daar het wachtwoord in.

 

Verteltas:

Zodra we weer op school zijn zullen we nieuwe afspraken inplannen met de kinderen van wie de beurt niet is doorgegaan. Wel kan iedereen deze beurt thuis al voorbereiden/oefenen.

 

Wat is er precies de bedoeling?

-De kinderen nemen een zelf gekozen tas mee naar school en stoppen daar minimaal 5 dingen en maximaal 10 dingen in waar ze wat over gaan vertellen. Dit moeten dingen zijn die met hun hobby of hun interesse te maken hebben.

-De bedoeling is dat er uitgebreide informatie wordt gegeven over de gekozen voorwerpen in de tas.

-Ook is het fijn als de voorwerpen met elkaar te maken hebben, zodat er een samenhangend verhaal verteld kan worden.

-Zo willen we de drempel om te spreken voor een groep wat kleiner maken en kan iedereen er zijn/haar eigen creativiteit in kwijt.

-Daarnaast maken ze thuis ook een poster die ze kunnen ophangen in de klas om hun verteltasbeurt te ondersteunen die te maken heeft met de inhoud van de verteltas. Dit mag ook één dia zijn op bijvoorbeeld powerpoint.

-Er moet minimaal 5 minuten en maximaal 10 minuten verteld worden over de voorwerpen.

 

Het oorspronkelijke rooster van de verteltas is via social schools naar u verstuurd op 4 januari.

 

Expressie

Challenge van meester Jimmy: Trek je warme trui of vest aan

 

Zing lekker mee met meester Nick: In your arms

Luister naar je eigen bodypercussie: Kandinsky

Handvaardigheid met juf Marthe:

De juf zou het leuk vinden als je een foto van het resultaat naar haar mailt.

Maandag 18 januari

 

Opdracht van de dag: Zoek de 10 verschillen

Skypen met de meester om 10 uur: zie social schools

  • Rekenen: Blok 5, week 2, taak 8 instructie + eigen taken. Let op: Maak eerst de peiltaken, daarna herhaal- of verbetertaken en daarna pas de andere taken!

  • Rekenen:  redactiesommen van vandaag op www.redactiesommen.nl
  • Spelling: blok 5, week 1, les 1 dictee + werkboek blz.4 verkleinwoord                                  LET OP: Vandaag begin je in het nieuwe werkboek van spelling, werkboek 6B
  • Taal: Sport, les 9. Kijk eerst de film van deze les. Vervolgens maak je de opdrachten in je werkboek.
  • Schrijven: blz. 14
  • Blits: les 13

Dinsdag 19 januari

Dilemma op dinsdag:  Klik hier

Skypen met de meester om 10 uur: zie social schools

  • Rekenen: Blok 5 , week 2, taak 9 instructie + eigen taken  
  • Rekenen: redactiesommen van vandaag op www.redactiesommen.nl 
  • Spelling: blok 5, week 1, les 2  dictee + werkboek blz.5 verkleinwoord
  • Begrijpend lezen: blok 2, week 7, les 1 . Je mag de antwoorden gewoon op een los blaadje schrijven.
  • Taal: Sport, les 10. Let op, dit is een andere opdracht dan het werkboek!

Opdracht: Verzin een nieuwe sport en schrijf uit wat er allemaal bij die sport komt kijken. 
Denk daarbij aan:

 

Welke regels zijn er?

Welke materialen zijn er nodig voor jouw sport?

Met hoeveel spelers speel je het?

Speel je individueel of in een team?

Waar wordt het gespeeld?

Hoelang duurt een wedstrijd?

Is er een scheidsrechter of niet?

 

Je mag dit in een Word document schrijven, maar het mag ook op een los blaadje. 

Let op, morgen ga je hier mee verder!

  • Technisch lezen: 20 minuten stillezen in eigen boek + op jouw niveau en snelheid 3x oefenen op www.woorden-trainer.nl ( kies de eerste keer een lijstje woorden uit en kijk of dit lukt, probeer vervolgens een steeds moeilijker lijstje op een hogere snelheid te lezen)

Woensdag 20 januari

Raadsel van de dag: Wat zie je? Antwoord

Skypen met de meester om 10 uur: zie social schools

  • Rekenen: Blok 5 ,week 2, taak 10a+10b (let op: minitoets, probeer het zoveel mogelijk zonder hulp te maken) + eigen taken 
  • Rekenen: redactiesommen van vandaag op www.redactiesommen.nl 
  • Spelling: blok 5, week 1, les 3 dictee + werkboek blz.6 het stoffelijk bijvoeglijk naamwoord
  • Taal: Sport les 11. Vandaag ga je verder met je document van gisteren.
    Gisteren heb je een nieuwe sport bedacht en dit uitgewerkt. Vandaag maak je hierbij een tekening hoe de sport eruit ziet.
    Hoe het wordt beoefend of hoe het speelveld eruit ziet, enzovoort. Laat hierbij je creativiteit de vrije loop.

    Als je de opdracht af hebt mail je deze naar je meester. Heb je het gemaakt als een Word document dan kun je deze als bijlage toevoegen. Heb je het op een los blaadje gemaakt dan maak je daar een foto van en mail je dit naar je meester. Controleer voor je het verstuurt nog even of het leesbaar is ;)
     
  • Technisch lezen: 20 minuten stillezen in eigen boek + op jouw niveau en snelheid 3x oefenen op www.woorden-trainer.nl ( kies de eerste keer een lijstje woorden uit en kijk of dit lukt, probeer vervolgens een steeds moeilijker lijstje op een hogere snelheid te lezen)


    Donderdag 21 januari

Raadsel van de dag: Wat wordt er nat tijdens het drogen? Antwoord klik hier

Skypen met de meester om 10 uur: zie social schools

  • Rekenen: Blok 5, week 3, taak 11 instructie + kopieerbladen les 11 + minimaal 1 eigen taak 
  • Rekenen: redactiesommen van vandaag op www.redactiesommen.nl 
  • Spelling: blok 5, week 1, les 4  dictee + werkboek blz.7 verkleinwoord
  • Begrijpend lezen: blok 2, week 7, les 2 . Je mag de antwoorden gewoon op een los blaadje schrijven.
  • Taal: Sport les 13. Bij deze les hoort geen filmpje. Je maakt alle opdrachten in je werkboek, dus de *, ** en *** opdrachten!
  • Technisch lezen: 20 minuten stillezen in eigen boek + op jouw niveau een tekst lezen op www.avi-lezen.nl (klik bovenaan de pagina in de balk op "voor kinderen")

Vrijdag 22 januari

Raadsel van de dag:  Welk spreekwoord is dit?

Skypen met de meester om 10 uur: zie mail 4 januari

  • Rekenen:  Blok 5, week 3, taak 13 instructie + minimaal 1 eigen taak 
  • Rekenen: redactiesommen van vandaag op www.redactiesommen.nl 
  • Spelling: blok 5, week 1, les 5 dictee + werkboek blz. 68 
  • Schrijven: blz. 15
  • Technisch lezen: 20 minuten stillezen in eigen boek + op jouw niveau en snelheid 3x oefenen op www.woorden-trainer.nl ( kies de eerste keer een lijstje woorden uit en kijk of dit lukt, probeer vervolgens een steeds moeilijker lijstje op een hogere snelheid te lezen)
  • Engels: Doorwerken waar je bent gebleven. Ben je bij Exam aangekomen, dan mag je deze gewoon maken.

    https://learning.holmwoods.eu/Account/Login

  • Van 14 tot 15 uur Bingo met de klas via Skype

Weektaak: 

Weektaak! Dit moet je echt deze week doen!

  • Taal : Werkboek blz. 36 en 37 (blz. 32 t/m 35 moesten vorige week al af zijn)
  • Spelling: In het nieuwe werkboek 6B maak je blz. 68 (deze staat er voor vrijdag ook bij, maar hier mag je dus de hele week al aan werken)

Wat moet je doen als je de weektaak ook af hebt? 

  • Taal: Woordenschat thema sport oefenen in Basispoort.
  • Engels: Online verder gaan waar je bent gebleven.
    www.holmwoods.eu (inloggegevens zijn via social schools naar u verstuurd op 4 januari)
  • Spelling: Spelling en Grammatica blok 4 (en voorgaande blokken mag ook) oefenen in Basispoort.
  • Verteltas: voorbereiden
  • Rekenen: Eigen taken maken blok 5 week 1 en 2 (eerst de peiltaken!)

  • Spelling: Maak een poster met minimaal 20 woorden. Kies uit: klankgroepen-, cent- of taxi- woorden. (voorbeeld)

 

Pluswerk (mogen kinderen uit de pittige groep maken)

Rekentijgers

Denkwerk

 

Extra

Werkboekje thuisonderwijs deel 1

Werkboekje thuisonderwijs deel 2

Oefenopdrachten rekenen CITO downloaden

Oefenopdrachten begrijpend lezen CITO downloaden

Oefenopdrachten begrijpend lezen CITO antwoorden downloaden

Oefenen voor CITO voor alle vakken op www.leestrainer.nl

 


08 jan 2021 - Thuisonderwijs week 2

Weekplanning week 2 (ma 11 januari - vr 15 januari 2021)

 

Beste ouders en kinderen,

 

Wat hebben jullie hard gewerkt afgelopen week! Knap hoor!
Komende week staat er weer een nieuw rooster op de website.

 

Bekijk de instructiefilmpjes eerst voor je aan de slag gaat, zodat je geen onnodige fouten maakt!

De instructie die wordt gegeven is een instructie die voor de gemiddelde leerling geschikt is. De instructie is zoals we die ook in de klas hebben. Voor u als ouder is het misschien niet helemaal duidelijk hoe een dag er in de klas uitziet. We beginnen een les altijd met het doel bespreken, daarna volgt een instructie en hierna gaan de leerlingen zelfstandig aan de slag. Wanneer een leerling er niet uitkomt geef ik verlengde instructie waarna hij/zij weer verder zelfstandig aan de slag kan. Na de les bespreken we hem kort na en kijken na. Het is dus niet zo dat we 1 op 1 les geven of de hele dag naast uw kind zitten. Bij het thuiswerken is dit hetzelfde. Wel is het van belang dat uw kind de instructiefilmpjes bekijkt en aansluit bij de verlengde instructie als uw kind merkt dat de stof erg lastig is of dat hij/zij veel fouten maakt. Ik kan uw kind dan weer op weg helpen met de verlengde instructie.

 

Wanneer ik zie dat uw kind bij rekenen veel fouten maakt stuur ik u een bericht via Social Schools waarbij ik aangeef dat uw kind de komende dag moet aansluiten bij de Skypesessie verlengde instructie.

 

Voor taal en spelling plaats ik deze week de antwoorden onderaan het bericht op Social Schools van 8 januari, uw kind kan het werk zelf nakijken, maar u mag dit ook samen nakijken. Wanneer u ziet dat er veel fouten gemaakt worden wil ik graag dat uw kind aansluit bij de verlengde instructie taal/spelling, dan kan ik hen hierbij helpen. (Bij les 7 en 8 ontbreken veel antwoorden, dit is omdat er geen eenduidig antwoord op de vraag is, omdat het afhankelijk is van wat uw kind heeft gekozen en heeft ingevuld).

 

Nu de leerlingen elkaar niet meer dagelijks zien lijkt het mij leuk voor ze om een Skypemoment in te plannen zodat ze met elkaar kunnen kletsen. Dit is op vrijdag tussen 14 en 15 uur. De link hiervan vindt u ook in het bericht op Social Schools van 8 januari.

 

Ik wens jullie allemaal weer veel succes toe komende week!
Groet,
Meester Ayden

 

Inloggen basispoort


Voor het inloggen op de tablet/laptop/pc is het belangrijk om naar www.thuis.basispoort.nl te gaan en NIET naar www.basispoort.nl. Deze laatste link is namelijk voor leerkrachten en niet om thuis in te loggen. 

 

Skype:

Iedere dag is er via Skype contact met een groepje leerlingen. Per dag zie je welke kinderen er aan de beurt zijn op Social Schools. Dit contactmoment is van 10.00 uur tot 10.15 uur.

Verlengde instructies sluiten daarna aan, kijk hiervoor op Social Schools, bericht van 8 januari.

 

De Skypetijden zien er als volgt uit:

 

10.00 - 10.15 uur: Contactmoment met kleine groepjes (zelfde dag als vorige week)

 

10.15 - 10.45 uur: Verlengde instructie/vragen rekenen

 

10.45 - 11.15 uur: Verlengde instructie/vragen taal/spelling

 

11.15 - 12.00 uur: Overige vragen via Skype

 

Tussen 13.00 uur en 15.00 uur beantwoord ik dagelijks mails, chatberichten en kan er worden gebeld via Skype wanneer uw kind ergens tegenaan loopt. Uiteraard is het niet de bedoeling om dan nog verlengde instructie te vragen, wanneer dit op de dag al is aangeboden. Het is dus aan u en de kinderen om de les voor deze tijden te bekijken om te zien of uw kind verlenge instructie wil/nodig heeft voor de les.

 

Nu de leerlingen elkaar niet meer dagelijks zien lijkt het me wel zo gezellig voor ze als er een mogelijkheid is om elkaar allemaal te zien. Op vrijdag van 14 tot 15 uur is er de mogelijkheid om met elkaar te Skypen. De link voor deze sessie is op 8 januari verzonden. Uiteraard hoeft uw kind hier niet aan deel te nemen, maar is dit puur voor de gezelligheid. 

 

 

Redactiesommen:

Je gaat naar de site www.redactiesommen.nl en klikt daar op het kopje oefenen.

Vervolgens vul je daar het wachtwoord in

 

 

Verteltas:

In de klas hebben we met de kinderen hier al over gesproken. Uiteraard kunnen de beurten in de klas voorlopig niet doorgaan. Zodra we weer op school zijn zullen we nieuwe afspraken inplannen met de kinderen van wie de beurt niet is doorgegaan. Wel kunnen ze deze beurt tijdens de lockdown thuis al voorbereiden.

 

Wat is er precies de bedoeling?

-De kinderen nemen een zelf gekozen tas mee naar school en stoppen daar minimaal 5 dingen en maximaal 10 dingen in waar ze wat over gaan vertellen. Dit moeten dingen zijn die met hun hobby of hun interesse te maken hebben.

-De bedoeling is dat er uitgebreide informatie wordt gegeven over de gekozen voorwerpen in de tas.

-Ook is het fijn als de voorwerpen met elkaar te maken hebben, zodat er een samenhangend verhaal verteld kan worden.

-Zo willen we de drempel om te spreken voor een groep wat kleiner maken en kan iedereen er zijn/haar eigen creativiteit in kwijt.

-Daarnaast maken ze thuis ook een poster die ze kunnen ophangen in de klas om hun verteltasbeurt te ondersteunen die te maken heeft met de inhoud van de verteltas. Dit mag ook één dia zijn op bijvoorbeeld powerpoint.

-Er moet minimaal 5 minuten en maximaal 10 minuten verteld worden over de voorwerpen.

 

Maandag 11 januari

 

Opdracht van de dag: Zoek Pikachu

Skypen met de meester om 10 uur: zie Social Schools 8 januari

  • Rekenen: Blok 5, week 1, taak 3 instructie + eigen taken. Let op: Maak eerst de peiltaken, daarna herhaal- of verbetertaken en daarna pas de andere taken!

  • Rekenen:  redactiesommen van vandaag op www.redactiesommen.nl
  • Spelling: blok 4, week 4, les 1 dictee + werkboek blz. 64
  • Taal: Sport, les 5. Kijk eerst de film van deze les. Vervolgens maak je de opdrachten in je werkboek.
  • Blits: les 12

Dinsdag 12 januari

Raadsel van de dag: Dilemma op dinsdag 

Skypen met de meester om 10 uur: zie Social Schools 8 januari

  • Rekenen: Blok 5 , week 1, taak 4 instructie + eigen taken  
  • Rekenen: redactiesommen van vandaag op www.redactiesommen.nl 
  • Spelling: blok 4, week 4, les 2  dictee+ werkboek blz.65
  • Begrijpend lezen: blok 2, week 6, les 1 . Je mag de antwoorden gewoon op een los blaadje schrijven.
  • Taal: Sport, les 6. Kijk eerst de film van deze les. Vervolgens maak je de opdrachten in je werkboek.
  • Technisch lezen: 20 minuten stillezen in eigen boek  + op jouw niveau een tekst lezen op www.avi-lezen.nl

Woensdag 13 januari

Raadsel van de dag: Zoek de krokodil

Skypen met de meester om 10 uur: zie Social Schools 8 januari

  • Rekenen: Blok 5, week 1, taak 5a+5b (let op: minitoets, probeer het zoveel mogelijk zonder hulp te maken) + eigen taken 
  • Rekenen: redactiesommen van vandaag op www.redactiesommen.nl 
  • Spelling: blok 4, week 4, les 3 dictee + werkboek blz. 66
  • Taal: Sport les 7. Kijk eerst de film van deze les. 
  • Technisch lezen: 20 minuten stillezen in eigen boek + op jouw niveau een tekst lezen op www.avi-lezen.nl (klik bovenaan de pagina in de balk op "voor kinderen")

Donderdag 14 januari

Raadsel van de dag: 1 pinguin is geen pinguin

Skypen met de meester om 10 uur: zie Social Schools 8 januari

  • Rekenen:
  • Blok 5, week 2, taak 6 instructie + minimaal 1 eigen taak 
  • Rekenen: redactiesommen van vandaag op www.redactiesommen.nl 
  • Spelling: blok 4, week 4, les 4  dictee + werkboek blz.67
  • Begrijpend lezen:  blok 2, week 6, les 2 . Je mag de antwoorden gewoon op een los blaadje schrijven.
  • Taal: Sport les 8. Kijk eerst de film van deze les. Vervolgens maak je de opdrachten in je werkboek.
  • Technisch lezen: 20 minuten stillezen in eigen boek  + op jouw niveau een tekst lezen op www.avi-lezen.nl (klik bovenaan de pagina in de balk op "voor kinderen")

Vrijdag 15 januari

Raadsel van de dag: Zoek de verstopte kat

Skypen met de meester om 10 uur: zie Social Schools 8 januari

  • Rekenen: Blok 5, week 2, taak 7 instructie + minimaal 1 eigen taak 
  • Rekenen: redactiesommen van vandaag op www.redactiesommen.nl 
  • Spelling: blok 4, week 4, les 5 dictee (vandaag geen werkboek)
  • Technisch lezen: 20 minuten stillezen in eigen boek + op jouw niveau een tekst lezen op www.avi-lezen.nl (klik bovenaan de pagina in de balk op "voor kinderen")
  • Engels: Doorwerken waar je bent gebleven. Ben je bij Exam aangekomen, dan mag je deze gewoon maken.

    https://learning.holmwoods.eu/Account/Login

     

Weektaak: 

Weektaak! Dit moet je echt deze week doen!

  • Taal : Werkboek blz. 34 en 35 (blz. 32 en 33 moesten vorige week al af zijn)

Wat moet je doen als je de weektaak ook af hebt? 

  • Taal: Woordenschat thema sport oefenen in Basispoort.
  • Engels: Online verder gaan waar je bent gebleven.
    www.holmwoods.eu 
  • Spelling: Spelling en Grammatica blok 4 (en voorgaande blokken mag ook) oefenen in Basispoort.
  • Verteltas: Voorbereiden
  • Rekenen: Eigen taken maken blok 5 (eerst de peiltaken!). Controleer of je alle lestaken van blok 4 af hebt, van elke lestaak moeten opdracht 1 en 2 gemaakt zijn!!

  • Spelling: Maak een poster met minimaal 20 woorden. Kies uit: klankgroepen-, cent- of taxi- woorden. (voorbeeld)

 

Pluswerk (mogen kinderen uit de pittige groep maken)

Rekentijgers

Denkwerk

 

Extra

Toekomstkunde: uitleg voor ouders en werkblad voor kinderen

Werkboekje Yurls: heelal

Oefenopdrachten rekenen CITO downloaden

Oefenopdrachten begrijpend lezen CITO downloaden

Oefenopdrachten begrijpend lezen CITO antwoorden downloaden

Oefenen voor CITO op www.leestrainer.nl

 

 

Gym: Challenge van meester Jimmy Trek je warme trui of vest aan

 

Handvaardigheid: Op Instagram deelt juf Marthe verschillende opdrachten voor de onder- en bovenbouw.  Ze deelt hier ook de resultaten van de kinderen. 
Het Instagram account waar de filmpjes en resultaten te vinden zijn heet: jufmART 
Maak deze week Pop-art met juf Marthe

 

Muziek: Zing lekker mee met meester Nick. Zon, Zee, Zomer


01 jan 2021 - Thuisonderwijs week 1: 4 januari t/m 8 januari

Weekplanning week 1 (ma 4 januari - vr 8 januari 2021)

Beste ouders en kinderen,

 

Allereerst wil ik jullie alle goeds en gezondheid toewensen voor het nieuwe jaar! Hopelijk hebben jullie genoten van de vakantie en hebben jullie er weer zin in om aan de slag te gaan!

 

Hieronder vinden jullie de weekplanning voor de eerste week thuisonderwijs. Als er filmpjes bij de les zijn toegevoegd, laat de kinderen dan eerst het filmpje kijken. Daarna kunnen ze zelf aan de slag.

Let op! Er kunnen nog dingen toegevoegd worden. Laat de kinderen dus elke dag eerst op de website kijken, voordat ze aan het werk gaan. 

 

Inloggen basispoort

 

Hieronder vinden jullie de weekplanning voor de eerste week thuisonderwijs.
Voor het inloggen op de tablet/laptop/pc is het belangrijk om naar www.thuis.basispoort.nl te gaan en NIET naar www.basispoort.nl. Deze laatste link is namelijk voor leerkrachten en niet om thuis in te loggen.

 

Gebruik de gegevens van mijn bericht van 16 december om in te loggen. 

 

Skype

 

Iedere dag heb ik via Skype contact met een groepje leerlingen. Per dag zie je welke kinderen er aan de beurt zijn in het bericht op Social Schools van 4 januari. Dit contactmoment is om 10 uur tot 10.15 uur.

 

Iedere dag bied ik ook verlengde instructie aan voor de kinderen die daar behoefte aan hebben. Wellicht kunt u uw kind hierbij helpen wanneer hij of zij niet goed kan inschatten of hij deze verlengde instructie nodig heeft.

 

De Skypetijden zien er alsvolgt uit:

 

10.00-10.15 uur: Contactmoment zoals ingedeeld (Zie bericht Social Schools 4-1-2021) 

10.15-10.45 uur: Verlengde instructie rekenen 

10.45-11.15 uur: Verlengde instructie taal/spelling 

11.15-12.00 uur: Overige vragen via Skype 

 

Tussen 13 en 15 uur beantwoord ik dagelijks mails, chatberichten en kan er worden gebeld via Skype als uw kind ergens tegenaan loopt. Uiteraard is het niet de bedoeling om dan nog verlengde instructie te vragen, wanneer dit op de dag al is aangeboden. Het is dus aan u en de kinderen om de les voor deze tijden te bekijken om te zien of uw kind verlengde instructie wil/nodig heeft voor de les. De links voor de gesprekken verstuur ik via Social Schools.

De verlengde instructies starten stipt op het tijdstip dat vermeld staat, zorg dus dat je op tijd bent!


Redactiesommen

Je gaat naar de site www.redactiesommen.nl en klikt daar op het kopje oefenen. Vervolgens vul je daar het wachtwoord in: Dit vindt u in het Social Schools bericht van 4 januari. Kies vervolgens je naam en maak de opdrachten van de dag.

Verteltas

In de klas hebben we met de kinderen hier al over gesproken. Uiteraard kunnen de beurten in de klas voorlopig niet doorgaan. Zodra we weer op school zijn zullen we nieuwe afspraken inplannen met de kinderen van wie de beurt niet is doorgegaan. Wel kunnen ze deze beurt tijdens de lockdown thuis al voorbereiden.

 

Wat is er precies de bedoeling?

-De kinderen nemen een zelf gekozen tas mee naar school en stoppen daar minimaal 5 dingen en maximaal 10 dingen in waar ze wat over gaan vertellen. Dit moeten dingen zijn die met hun hobby of hun interesse te maken hebben.

-De bedoeling is dat er uitgebreide informatie wordt gegeven over de gekozen voorwerpen in de tas.

-Ook is het fijn als de voorwerpen met elkaar te maken hebben, zodat er een samenhangend verhaal verteld kan worden.

-Zo willen we de drempel om te spreken voor een groep wat kleiner maken en kan iedereen er zijn/haar eigen creativiteit in kwijt.

-Daarnaast maken ze thuis ook een poster die ze kunnen ophangen in de klas om hun verteltasbeurt te ondersteunen die te maken heeft met de inhoud van de verteltas. Dit mag ook één dia zijn op bijvoorbeeld powerpoint.

-Er moet minimaal 5 minuten en maximaal 10 minuten verteld worden over de voorwerpen.


Maandag
 4 januari


Opdracht van de dag: zoek de panda

Check in via Skype 10.00-10.15 uur: Zie Social Schools

  • Rekenen: Blok 4, week 3 , taak 13 (eigen taken). Let op: Maak eerst de peiltaken, daarna herhaal- of verbetertaken en daarna de andere taken!

  • Rekenen:  redactiesommen van vandaag op www.redactiesommen.nl
  • Spelling: blok 4, week 3, les 1 dictee + werkboek blz. 60
  • Taal: Sport, les 1. Kijk eerst de themafilm en daarna de film van deze les. Vervolgens maak je de opdrachten in je werkboek.
  • Schrijven: Blz. 13
  • Blits: Les 11

Dinsdag 5 januari

Raadsel van de dag: zoek de hond tussen de panda's
Check in via Skype 10.00-10.15 uur: Zie Social Schools


  • Rekenen: Blok 4 , week 3, taak 14 (eigen taken)  
  • Rekenen: Redactiesommen van vandaag op www.redactiesommen.nl 
  • Spelling: Blok 4, week 3, les 2 dictee + werkboek blz.61
  • Begrijpend lezen: Blok 2, week 5, les 1
  • Taal: Sport, les 2. Kijk eerst de film van deze les. Vervolgens maak je de opdrachten in je werkboek.
  • Technisch lezen: 20 minuten stillezen in eigen boek 

Woensdag 6 januari

Raadsel van de dag: Zoek de walvis
Check in via Skype 10.00-10.15 uur: Zie Social Schools

 

  • Rekenen: Blok 4 ,week 3, taak 15  (eigen taken) 
  • Rekenen: Redactiesommen van vandaag op www.redactiesommen.nl 
  • Spelling: Blok 4, week 3, les 3 dictee + werkboek blz. 62
  • Taal: Sport les 3. Kijk eerst de film van deze les. Vervolgens maak je de opdrachten in je werkboek. Hiervoor heb je de volgende geluidsfragmenten nodig.
  • Technisch lezen: 20 minuten stillezen in eigen boek 

Donderdag 7 januari

Raadsel van de dag: Zoek de krokodil

Check in via Skype 10.00-10.15 uur: Zie Social Schools

  • Rekenen: Blok 5, week 1, taak 1 (klik hier voor de instructie)+ minimaal 1 eigen taak 
  • Rekenen: Redactiesommen van vandaag op www.redactiesommen.nl 
  • Spelling: Blok 4, week 3, les 4  geen dictee (want is toetsdictee) + werkboek blz.63
  • Begrijpend lezen:  blok 2, week 5, les 2
  • Taal: Sport les 4. Kijk eerst de film van deze les. Vervolgens maak je de opdrachten in je werkboek.
  • Technisch lezen: 20 minuten stillezen in eigen boek 

Vrijdag 8 januari

Raadsel van de dag: Zoek het kuikentje

Check in via Skype 10.00-10.15 uur: Zie Social Schools

 

  • Rekenen:  Blok 5, week 1, taak 2 (klik hier voor de instructie) + minimaal 1 eigen taak 
  • Rekenen: Redactiesommen van vandaag op www.redactiesommen.nl 
  • Spelling: blok 4, week 3, les 5 dictee (vandaag geen werkboek)
  • Technisch lezen: 20 minuten stillezen in eigen boek 
  • Engels: Doorwerken waar je bent gebleven. Ben je bij Exam aangekomen, dan mag je deze gewoon maken.

    https://learning.holmwoods.eu/Account/Login

    inlog mailadres: voornaamachternaam@staten.nl (zonder punt en zonder tussenvoegsel!) (dus bijvoorbeeld henkjanssen@staten.nl)

    wachtwoord: Tweens 

Weektaak! Dit moet je deze week doen.

  • Taal: Werkboek blz. 32 en 33

Wat moet je doen als je de weektaak ook af hebt? 

  • Taal: Woordenschat thema sport oefenen in Basispoort.
  • Spelling: Spelling en Grammatica blok 4 (en voorgaande blokken mag ook) oefenen in Basispoort.
  • Verteltas: voorbereiden
  • Rekenen: Eigen taken maken blok 4 (eerst de peiltaken!)

  • Spelling: Maak een poster met minimaal 20 woorden. Kies uit: klankgroepen-, cent- of taxi- woorden. (voorbeeld)

  • Engels: https://learning.holmwoods.eu/Account/Login

inlog mailadres: voornaamachternaam@staten.nl (zonder punt en zonder tussenvoegsel!) (dus bijvoorbeeld henkjanssen@staten.nl)

ww: Tweens 

Voor Engels mag je gewoon doorwerken, kom je Exam tegen, dan mag je deze maken en doorwerken.

Pluswerk (Voor de leerlingen in de pittige groep)

Rekentijgers

Denkwerk

 

Extra

Toekomstkunde: uitleg voor ouders en werkblad voor kinderen

Yurls werkboekje Mijn lichaam

 

Oefenopdrachten rekenen CITO downloaden

Oefenopdrachten begrijpend lezen CITO downloaden

Oefenopdrachten begrijpend lezen CITO antwoorden downloaden

 

 

Groetjes, 
Meester Ayden